Fenomenul Trump / Mihai Neamțu. Note de lectură (1)

Am mirosit-o, am răsfoit-o, m-am uitat la ea de aproape și de departe. Va să zică, asta e… cartea.

De unde ar trebui să încep să citesc o astfel de carte?, m-am întrebat.

De la poze? De la penultima fotografie?

Sub care scrie: La ceremonia de inaugurare, alături de familia care joacă un rol important în viața sa.

Hm…

Trump și familia… Ăsta da subiect!

Mă duc la prima pagină mai bine…

Printre recomandări citesc ce scrie Radu Moraru (Nașul.tv):

„…cea mai bună carte despre Fenomenul Trump! Atunci când va fi tradusă în engleză va deveni best-mondial…”

Hm…

Primul meu gînd a fost: Aoleu, ce o să o încaseze Mihai atunci…

Ăștia din America chiar știu să analizeze o carte…

Mi-am pus și întrebarea: Dar ce cărți s-au mai scris despre Fenomenul Trump (de care știe Radu Moraru)?

Adrian Papahagi zice că nimeni nu este mai calificat decît Mihai Neamțu pentru a explica fenomenul Trump publicului românesc.

Hm…

De unde a apărut această competență a lui Mihai Neamțu, mă întreb?

Fiecare capitol este introdus de un citat (inclusiv din cultura religioasă).

Dar măcar aceste citate ar fi trebuit scrise corect, nu?

Citatul din fața capitolului XIII are primul cuvînt greșit – Corectituinea.

Inevitabil, mă gîndesc dacă nu cumva și cartea a fost scrisă în grabă…

Mă aștept să găsesc clișee…

Deschid la întîmplare – p. 180.

Mihai amintește că cei mai mulți laureați ai premiului Nobel au, fără excepție, o proveniență americană…

Eu știam că au proveniență evreiască…

Hm…

Mă pune la lucru Mihai, să verific informații…

Am mai pățit-o, cu ani în urmă, cînd Lucian Mîndruță în Dilema, Nr. 698, 27 sept. – 3 oct. 2002, făcea afirmaţia ‘generoasă’: „Mai mult de jumătate dintre preşedinţii SUA din secolul acesta au fost, dacă nu mă înşel, baptişti.”

Lucian Mîndruţă se înşela, ba mai mult, era departe de a aproxima răspunsul. Din cei 43 de preşedinţi americani, doar 4 au fost baptişti: Warren G. Harding, Harry S. Truman, Jimmy Carter, Bill Clinton. Cca 10%, deci. Dacă se iau în considerare numai preşedinţii SUA din secolul XX, atunci cei 4 reprezintă cca 20%.

Zice Mihai în Epilog: „Volumul de faţă a scos la iveală sufletul Americii conservatoare şi temeiurile morale ale civilizației occidentale, aflată sub asalt.”

Hm…

Poate scoate la iveală clişeele conservatoare şi morale ale autorului…, nu pot să nu dau replica, în gînd.

L-am cunoscut pe Mihai Neamțu în 2000, la Școala de vară de la Tescani (jud. Bacău), unde am fost amîndoi bursieri, alături de Robert Lazu, Ada Milea, Bogdan Tataru-Cazaban și alții, coordonatori: Andrei Pleșu, H.-R. Patapievici, Sorin Vieru.

Ultima oară l-am întîlnit la Oradea, în 2012, la lansarea unei cărţi a lui.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

